Stresszoldó és jólléti stratégiák tanároknak tanfolyam Tenerifén (2025. november 17-22.) – Pálinkás Piroska beszámolója

A honlapunkon található projekteket az Európai Bizottság támogatta. Az alábbiakban korábbi mobilitásokon részt vett kollégánk beszámolóját olvashatják. A honlapon megjelentek nem szükségszerűen tükrözik az Európai Bizottság nézeteit.

2025. november 17-22. között vettem részt iskolánk Erasmus+ pályázatának keretében egy egyhetes továbbképzésen Tenerifén, San Cristobal de La  Lagunában.

A kurzus témája:  Stresszoldó és jólléti stratégiák tanároknak. A programot a tenerifei Teacher Academy szervezte.

A csoportunkban, 7 olasz, 2 francia, 4 szlovén és 1 lengyel általános iskolai és gimnáziumi tanárral dolgoztunk együtt. Összesen 15- en vettünk részt ebben a csoportban. Volt mellettünk egy társ-csoport, amiben hasonló létszámmal dolgoztak.

Az első nap az ismerkedéssel kezdődött. A nap első felében a saját csoporttagjainkat ismertük meg egy kedves fogadó ünneplés után. Játékokat játszottunk, ami oldotta az ismeretlenség hangulatát. Utána a társ-csoport is bekapcsolódott az ismerkedési beszélgetésekbe. Először párban, majd kiscsoportban beszélgettünk adott témákról, szempontokat, kérdéseket kapva. Ezek mind az iskolák és a nációk szokásainak bemutatására szolgált.

A szünetben kellemes beszélgetések voltak már és finom kávé és süti mellett rövid pihenőre volt lehetőség. A nap második felében a saját csoporton belül, már oldott, baráti hangulatban az egész csoport előtt meséltünk magunkról, munkánkról az iskolánkról.

Szintén az első nap délutánján San Cristobal de La Lagunában, nagyon alapos városbemutatáson vettünk részt. Sok információt megtudtunk és érdekes történelmi és földtörténeti ismeretekkel is bővültünk. Nagyon szép XV-XVII. Századi épületekbe mehettünk be.

Kedden a képzés “terepen folytatódott”. Santa Cruz de Tenerifére mentünk át. Mivel a két települést villamos vonallal kötötték össze, így a csoport közös utazással ment a sziget fővárosába. A napot a Garcia Sanbria parkban töltöttük. Különböző játékokkal foglalkoztunk. Az érzelemeket megjelenítő, feldolgozó és önbizalom erősítő játékok után a fantasztikus botanikus park kávézójában, a helyi finomságokkal pihentünk egy rövidet. A második részben egy néma közös séta után visszatekintettünk a napra, visszaidéztük a főbb elemeket.

Szerdán, San Cristobal de La  Lagunában, az iskolában folytattuk a munkát. Jó szerkezetű és átlátható anyagot kaptunk az angol származású, nagyon jó tanárunktól. A tantermi munka előtt mindig megmozgattuk magunkat az udvaron és néhány lazító játékot is megtanultunk. A napi témánk a stressz fajtáinak és okainak az összegyűjtése volt. Példákat hoztunk a mindennapokból. A stressz jeleiről és az elkerülhetőségről illetve megszüntetéséről volt még szó. A stressz fogalma kapcsánt az agy működését beszéltük meg és a felejtés szerepéről és fontosságáról is szó esett. Mindezek hogyan kapcsolódnak a testi jelekkel, hogyan érzékeljük őket. Az autonóm idegrendszert, mint “létra” jellemeztük, ennek részeit külön elemeztük. Természetesen az emberi hozzáállás különbözőségeit is figyelembe véve. A légzés, mint stresszcsökkentő, hogyan lehetünk ennek irányítói. Légző gyakorlatokon keresztül figyeltük meg a változást. Mivel a csoportban volt jógatanár is, összehasonlítottuk a különböző jógalégzéseket.

A keddi és szerdai anyag tulajdonképpen a:

A fiziológia és a pszichológia néhány alapvető fogalmának megbeszélése (pl. stressz, jóllét, kiégés);  A stresszreakció okainak és a stressz hatásának a testre és az elmére, és a jóllét nyolc dimenziójának feltérképezése volt.

A kiégés megelőzésének alapvető stratégiáit vettük számba.

Gyakorlati tippekkel és eszközökkel enyhíthető a stressz és a szorongás a mindennapokban, ezekre kaptunk példákat, gyakorlatokat.

Csütörtöki téma: a saját jóllét érzékelése és kezelése; A mindfullness a jelenben-lét erősítése mindenkinek, de a tanári munkában különösen fontos feladat. Számbavettük, hogy mi jó az egyénnek, ki miben érzi magát biztonságban, feszültség nélkül. A sűrű elméleti anyag mellett mindig volt lazítás és a kilégzés, valamilyen játékkal oldottuk a hangulatot. Ezen a napon főleg csoportokban dolgoztunk 3-4 fő. Nagyon jó volt, hogy a csoportok cserélődtek, így nagyon sok szempontot megismertünk egy-egy témáról.

Pénteki téma: Az alvás szerepe az ember életében. Sokat beszéltünk arról, hogy az alvásukat és táplálkozásukat egyszerű tippekkel és apró életmódbeli változtatásokkal, hogyan lehet lépésről lépésre javítani;
Illetve a heti  anyag összefoglalása, a tanult játékok felidézése. A stresszciklusok átismétlése, az adott válaszok és megoldások lehetősége. A tanulási folyamat közös átgondolása. Gyakoroltunk új, egyszerű relaxációs és jólléti gyakorlatokat a mindfulness, a jóga és a pozitív pszichológia módszereiből;


Megbeszéltük, hogy ezek miért fontosak és hogyan kapcsolódnak a kiégés megelőzésének alapvető stratégiáihoz.

A továbbképzés hasznos és jól szervezett, nagyon jól előkészített volt. A szervezők – a Teacher Academy munkatársai – mindig segítőkészek voltak. Már a tanfolyam előtt felvették velünk a kapcsolatot. Megismertük már itthon a leendő órarendünket. Egy megadott felületen be is kellett mutatkoznunk, amit a csoport tagjai is láttak. Így sokkal könnyebben alakult ki a jó baráti hangulat, ami a kint tartózkodás alatt több iskolán kívüli programba torkollt. 

A kezdő napon egy közösségi internetes kommunikációs csoportot alakított ki a vezető tanár, ez folyamatos kapcsolat azóta is a kollégákkal.

A kapott gyakorlatok és játékok nagyon jól alkalmazhatóak, mind a felnőtt, mind a gyermekcsoportokban. Ezek a lazító pillanatok minden közösségben hasznosak, a tanulási nehézségeket oldják és a fejlesztést is támogatják.

Ezért is választottam ezt a kurzust.

Fontosnak tartom a tudatos jelenlétet a munkában, és az élet más területein is, de odafigyelve az erőltetett és stresszes helyzetek elkerülésére. Fontos számomra, hogy ne csak a közösségben hanem saját magamnak is megteremthető legyen az oldott, lelkes és stresszmentes állapot. Így lehet egészségesen, derűsen, motiváltan, lendülettel benne lenni a munkában és így tudok jó hatással lenni a körülöttem lévőkre.

Jó volt látni a feladatoknál, hogy mi az iskolában a kollégákkal, illetve a Waldorf képzéseken sok hasonlóval találkoztam. De mindig van új és még motiválóbb lehetőség. Itt a motivációt erősítette a helyszín, a gyönyörű környezet. Sokat adott a kommunikáció fejlesztéséhez, hiszen a nehézség mindig előrevisz. Alapos angol gyakorlás volt számomra. Új emberek, kapcsolatok teremtése, mindig jól használható a további munkákban. A kiszakadás a változatosság, más szokások megismerése pedig nekem mindig segít a feltöltődésben.

Remek emberekkel találkoztam, dolgoztam. És nagy köszönet a lehetőségért, hogy ez megadatott, egy igen izgalmas, szeretett de kihívásokkal teli nyolc év után.

Categories: Blog, Erasmus+